کد خبر 416483
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۰

و اکنون بسیار خشنودیم که دفتر آقای رضایی متن کامل مصاحبه ایشان را منتشر کرده و در آن بر اعتراض شدید آقای رضایی به جنایات آل‌سعود تاکید شده است.‌

به گزارش مشرق، به دنبال انتقاد حسین شریعتمداری از مواضع محسن رضایی در مصاحبه با شبکه المیادین، دفتر محسن رضایی جوابیه ای برای کیهان نوشت و کیهان نیز حاشیه ای بر این جوابیه منتشر کرد که به این شرح است:
 در پی انتقاد به اظهارات آقای محسن رضایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «المیادین» که در آن به آمادگی ایران برای دفاع از مرزهای عربستان اشاره شده بود، دفتر وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آنچه در گزارش المیادین از مصاحبه محسن رضایی آمده بود‌، «ناقص» بوده است! در بیانیه دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از روزنامه کیهان نیز به خاطر یادداشت روز چهارشنبه که به انتقاد برادرانه از اظهارات آقای محسن رضایی اختصاص داشت با عنوان «روزنامه حاشیه ساز»! یاد شده است و این در حالی است که انتظار می‌رفت و روال منطقی نیز، این بود که دفتر ایشان، به جای حمله به کیهان که اظهارات آقای رضایی در مصاحبه با المیادین را براساس آنچه  در خبر این شبکه آمده بود، نقد کرده است به شبکه المیادین به خاطر انتشار «ناقص» یا «ناصحیح» و یا «سانسور شده» اظهارات آقای محسن رضایی اعتراض می‌کرد.
گفتنی است آقای محسن رضایی در بخشی از مصاحبه خود با «المیادین» گفته بود «سلاح‌های ما برای دفاع از عربستان، قطر، امارات و همه جهان اسلام است. من اطمینان دارم اگر کسی به مرزهای عربستان تعرض کند، ما از ملت این کشور دفاع می‌کنیم» و کیهان در یادداشت دیروز خود با عنوان «برادر محسن از شما بعید بود» به نقد برادرانه اظهارات ایشان پرداخته و آورده بود امروزه با توجه به جنایات وحشیانه آل‌سعود در قتل‌عام زنان و مردان و کودکان مظلوم و بی‌پناه، یمن احتمال تعرض به مرزهای عربستان فقط از سوی انصارالله یمن وجود دارد که در صورت وقوع، اقدامی‌خداپسندانه و منطقی نیز هست و از آقای رضایی پرسیده بود، آیا منظور شما از این که در صورت تعرض به مرزهای عربستان، ایران به دفاع از عربستان برمی‌خیزد! مقابله ایران با انصارالله یمن است؟! و اگر غیر از این است، کدام کشور دیگری قصد تعرض به مرزهای عربستان را دارد که تاکید شما بر دفاع ایران از مرزهای عربستان در صورت تعرض دیگران ، مصداق داشته باشد؟!
باید گفت کیهان از توضیح و تصحیح آقای رضایی درباره مصاحبه خود با المیادین استقبال می‌کند و در بند پایانی یادداشت دیروز خود نیز تاکید کرده بود:
«بدیهی است که آنچه در این وجیزه آمده- و متاسفانه از اظهارات اخیر آقای محسن رضایی استنباط می‌شود- با توجه به شخصیت انقلابی ایشان و سوابق درخشانی که از ایثار و فداکاری وی در کارنامه دفاع مقدس ثبت و ضبط است، نمی‌تواند قابل قبول و باورکردنی باشد و یا خدای نخواسته از سوءنیتی حکایت کند. ولی باید گفت بی‌دقتی برادر محسن در اظهارات یاد شده و آثار سوء آن به شدت درخور ملامت و بایسته اصلاح است»
 و اکنون بسیار خشنودیم که دفتر آقای رضایی متن کامل مصاحبه ایشان را منتشر کرده و در آن بر اعتراض شدید آقای رضایی به جنایات آل‌سعود تاکید شده است.‌ از این روی، آن بخش از یادداشت کیهان که در انتقاد به سکوت آقای رضایی نسبت به جنایات آل‌سعود و عدم حمایت ایشان از مردم مظلوم یمن بود، مصداق ندارد بنابراین بخش یادشده هر چند که با استناد به گزارش اولیه «المیادین» نوشته شده بود ولی خود را ملزم به پوزش از برادر عزیزمان آقای رضایی می‌دانیم. اگرچه اظهارنظر ایشان درباره دفاع ایران از مرزهای عربستان را کماکان غیرقابل توجیه تلقی می‌کنیم.

انتشار متن کامل مصاحبه
دفتر محسن رضایی متن کامل مصاحبه وی با شبکه المیادین را منتشر و خبر منتسب به وی مبنی بر حمایت از عربستان را تصحیح کرد.
محسن رضایی در بخشی از این گفت‌و‌گو با اشاره به پدیده مرزشکنی در منطقه خاورمیانه گفت: هفتاد سال است در منطقه مرکزی جهان اسلام، مرز‌شکنی به راه افتاده است؛ اول صهیونیست‌ها، بعد صدام و سپس تکفیری‌ها دنبال این ‌بودند و الان حکام آل سعود از تغییر مرزهای منطقه سخن می‌گویند.
رضایی در این گفت‌و‌گو تأکید کرد: انشاءالله روزی بیاید که یک امنیت پایدار در سراسر جهان اسلام برقرار بشود و به جای این کشتار‌ها و خونریزی‌ها، جهان اسلام بتواند موقعیت بین‌المللی‌اش را در سطح جهان پیدا کند و بتوانیم به آن فرهنگ و تمدن عظیمی که جهان اسلام داشته ‌برسیم. امیدوارم رسیدن به آن روز، خیلی طولانی نشود و به این هدف مشترکمان برسیم و ملت‌های مسلمان با یکدیگر متحد بشوند و بتوانیم قابلیت‌های خودمان در علم و صنعت و فناوری و تمدن را نشان دهیم.
سران سعودی درک درستی از وقایع ندارند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: الان چند روزی است که هواپیماهای رژیم آل سعود، حملات خودشان را روی صعده متمرکز کرده‌اند و روزانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ سورتی پرواز دارند و دیوانه‌وار همه چیز را مورد تهاجم قرار می‌دهند. این رفتار نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند شکست خودشان را بپوشانند. ادعا می‌کنند ‌هدفمند حمله می‌کنند. زمانی که ۴۰۰۰ نفر را شهید ‌و ۶۵۰۰ نفر را زخمی کرده‌اید، این چه هدفمندی‌‌ است؟ نبرد یمن جنگ نظامی نیست. جنگ با آب و غذاست. جنگ با خانواده‌ها و زنان و کودکان است. جنگ با سوخت است. الان مردم یمن آب و غذا می‌خواهند. هواپیماهای سعودی، مراکز توزیع برق را تخریب کرده‌اند. مراکز پخش آب آشامیدنی و پمپ‌های بنزین را منهدم کرده‌اند. جایگاه‌های سوختی که مورد استفاده مردم است برای زندگی و کار کشاورزی‌شان. برای همین است که می‌گوییم جنگ یمن، نبرد نظامی نیست. این وضعیت بسیار زشتی است برای حکام سعودی که با یک کشور اسلامی چنین کاری را انجام می‌دهند. رضایی با انتقاد از جنگ افروزی سعودی‌ها افزود: این‌ها ادعا دارند که صعده مرکز حوثی‌هاست. حوثی‌ها، مردم‌اند. در خیلی از کشورهای اسلامی طوایف مختلفی زندگی می‌کنند. آیا آل سعود می‌خواهد همه قبایل حوثی را قتل عام کند؟ این کار که جز نسل‌کشی عنوانی ندارد؟ این نسل کشی با هلوکاست یا کشتار ارامنه فرقی پیدا نمی‌کند. حوثی‌ها طوایف زیادی هستند. جمعیت زیادی از مردم یمن را حوثی‌ها تشکیل می‌دهند. عربستان می‌خواهد علیه همه این طوایف بجنگد؟ این حملات کورکورانه است.

اقدام عربستان به ارتش رژیم صهیونیستی روحیه داده است

رضایی در تبیین واکنش جهان اسلام درباره حمله عربستان گفت: ما از حمله عربستان به یمن تعجب کردیم و الان بهتی جهان اسلام را گرفته و فکر می‌کنیم علت اینکه جهان اسلام حرکت بزرگی از خودش نشان نداده این است که کاملا در فکر رفته‌اند که جریان چیست؟! رژیم صهیونیستی از این حادثه خوشحال است. آمریکایی‌ها از این حادثه خوشحال هستند. تکفیری‌ها از این حادثه خوشحال هستند. از این خوشحالی‌ها می‌شود فهمید که منافع این جنگ بیشتر برای دشمنان جهان اسلام است. این نبرد متأسفانه به صهیونیست‌ها روحیه داده است. اقدام عربستان به ارتش رژیم صهیونیستی روحیه داده است.

تا حالا یک کشور حرف‌های سعودی‌ها را تأیید نکرده است
وی درباره نقش ایران در حوادث منطقه گفت: ایران در یمن حضور ندارد. از ابتدا در هیچ جایی حضور نداشتیم. اگر لبنان از ما کمک نمی‌خواست ما به لبنان نمی‌رفتیم. اگر صدام حسین به ایران حمله نمی‌کرد، با او هم کاری نداشتیم. دلیل حضور ایران را صدام آورد. او به ایران حمله کرد. این بهانه که الان سعودی‌ها می‌گویند که ایرانی‌ها در یمن هستند حرف‌های غیرمنطقی است. همه دنیا می‌دانند. تا حالا یک کشور مانند آمریکا یا سازمان ملل، حرف‌های سعودی‌ها را تأیید نکرده است. اگر ما در یمن حضور داشتیم آمریکایی‌ها سروصدایشان بلند می‌شد. فرانسه و انگلستان باید داد و بیدادشان بلند می‌شد. پس ایران آنجا حاضر نبوده است.

حمله عربستان به یمن وجود یک برنامه سازمان یافته برای منطقه است

رضایی در ادامه موضوع مرز‌شکنی را توطئه آمریکا و اسرائیل دانست و گفت: دلیل دیگر حمله عربستان به یمن وجود یک برنامه سازمان یافته برای منطقه است. از زمانی که رژیم صهیونیستی در منطقه مطرح شده یک حرف واحدی از زبان ماجراجویان و جنگ طلبان در منطقه ما شنیده می‌شود. اسرائیل می‌گوید، من این مرز‌ها را قبول ندارم. ابتدا مسئله نیل تا فرات را مطرح کرد. بعد از صهیونیست‌ها، صدام آمد و گفت، چرا این همه کشور عربی باشد. صدام به دنبال آن بود که سه تا کشور عربی داشته باشیم. لبنان و سوریه و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم جمع بشوند و همه در عراق، عربستان و مصر تجمیع شوند. این سخن را از زبان گروه داعش هم به شکل دیگری می‌شنویم. داعشی‌ها می‌گویند این مزرهایی که ما الان داریم متعلق به تقسیمات جنگ جهانی دوم است. این مرز‌ها باید برداشته شود. کاری که عربستان هم عملا آن را انجام داده، اجرای چنین ایده‌ای است. من اسم این پدیده را مرزشکنی می‌گذارم. هفتاد سال است ‌در منطقه مرکزی جهان اسلام، مرز‌شکنی به راه افتاده است. اول صهیونیست‌ها، بعد صدام، بعد تکفیری‌ها و الان هم حکام آل سعود همین حرف را می‌گویند.

تبعات حمله عربستان به یمن

رضایی سپس به دامنه تبعات حمله عربستان پرداخت و افزود: این‌ها یمن را‌‌ رها نمی‌کنند. در ذهنشان حمله به کشورهای عربی دیگر هم هست. در سپتامبر سال گذشته حمله کردند و منطقه خفجی را از کویتی‌ها گرفته‌اند. موضع ایران دقیقا متفاوت با این طرح است. ما نگفته‌ایم که مرز کشوری باید مخدوش بشود. ما می‌گوییم مرز عراق، بحرین، امارات متحده عربی، کویت، قطر، سوریه، لبنان، فلسطین، عربستان و یمن باید حفظ بشود. پرچم‌دار مرز‌شکنی در منطقه عربستان سعودی است. توسعه طلبی حکام سعودی، دلیل دیگری برای جنگ با یمن است.

کلاه بزرگی است که آمریکایی‌ها، بر سر سران کشورهای اسلامی می‌گذارند

وی افزود: این کلاه بزرگی است که آمریکایی‌ها‌ بر سر سران کشورهای اسلامی می‌گذارند. ما برای دفاع از خودمان، متوقف نمی‌شویم و در راه دفاع به هر سلاحی که لازم باشد جز بمب اتم و بمبهای شیمیایی و میکروبی که جنگ‌افزارهای ممنوعه هستند، خودمان را تجهیز خواهیم کرد. تسلیحات ما برای دفاع از عراق و سوریه، عربستان، قطر، امارات است. موشک‌های ما، موشک‌های دفاع از جهان اسلام است. موشک‌های دفاع از لبنان و فلسطین است. اینکه موشک‌های ایران تهدید است، بهانه است. این‌ها آمده‌اند چیزی را درست کرده‌اند و اسمش را تهدید ایران گذاشته‌اند تا سلاح بفروشند. می‌خواهند سپر موشکی را به بهای پول میلیارد‌ها بشکه نفت به کشورهای همسایه بفروشند. در حقیقت می‌خواهند پول‌هایی که بابت نفت به کشورهای اسلامی می‌دهند را به عنوان فروش نفت از جیب ملت‌ها بیرون بکشند و به بانک‌های غربی برگردانند.
ما معتقد به ائتلاف هستیم و به کشورهای اسلامی می‌گوییم که بیاییم روی چند اصل با یکدیگر توافق کنیم
دکتر رضایی در تبیین موضع ایران درباره تحولات منطقه گفت: موضع ایران در قبال این توطئه این است که می‌گوید باید از مرزهای فعلی و یکپارچگی کشور‌ها حمایت شود. همزمان در مقابل جبهه این تجاوز، جبهه مقاومت در منطقه شکل گرفته است. اهداف جبهه مقاومت این است که ما بایستی به تمامیت ارضی کشور‌ها احترام بگذاریم و از مداخله خارجی بیگانگان جلوگیری کنیم. ثانیا استقلال را بایستی به عنوان یک ارزش در منطقه گسترش بدهیم و اجازه ندهیم که قدرت‌های بین‌الملل ازکشورهای منطقه سوءاستفاده کنند. سوم اینکه با مقاومت دست جمعی این تهدیدات را خنثی کنیم. الان هم در حال نتیجه‌گیری هستیم و متکی بر همین شعار‌ها در سوریه و عراق و یمن مردم روی پای خودشان ایستاده‌اند و مبارزه می‌کنند. ما باید به سمت یک ائتلاف حرکت کنیم. ائتلاف مقاومت در برابر تجاوز. البته ما نمی‌خواهیم ‌ایران و عربستان روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند. روز اول که عربستان به یمن حمله کرد کل بازارهای بورس منطقه پنج شش درصد سقوط کرد، چون فکر می‌کردند ما اگر بخواهیم منطقه را ناامن بکنیم فقط با یک حرکت کوچک تمام بازار بورس امارات متحده ظرف ۲۴ ساعت سقوط می‌کند. تمام بازارهای بورس منطقه که به آن بازار شیشه‌ای می‌گویند فرو‌می‌پاشد و بادکنک اقتصاد منطقه با کوچک‌ترین تحرک و علامت ایران می‌ترکد، ولی ما به دنبال چنین چیزی نیستیم. ما به عربستان توصیه می‌کنیم که جنگ را ادامه ندهد و وارد باتلاق نشود، وگرنه نمی‌تواند بیرون بیاید.
رضایی در پایان به بیان پیشنهادهای خود برای پایان دادن به ناآرامی اخیر پرداخت و گفت: ما معتقد به ائتلاف هستیم و به کشورهای اسلامی می‌گوییم که بیاییم روی چند اصل با یکدیگر توافق کنیم؛ یکی اینکه هیچ کشوری حق نداشته باشد به کشور دیگر تجاوز کند. دوم آنکه مستقل از قدرت‌های بین‌المللی باشیم. سوم اینکه اجازه بدهیم مردم با انتخابات سرنوشت خودشان را انتخاب کنند. الان بین ما و عراق و سوریه و لبنان و حتی شاید ترکیه بتوانیم چنین ائتلافی را راه اندازی کنیم به نام ائتلاف مقاومت علیه تجاوزگری.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • بسیجی دفاع مقدس ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    با احترام به حاج محسن خواستم بگم حاجی، حاج حسین خیرخواه شما وانقلاب هست متن خبر مبهم بود من هم متوجه منظورتان نشدم خواهشا یکبار تیتر خبر وبعد مقاله کیهان را مرور کنید در هنگامی که دوباره استکبار وکل اعوان و انصارش یمن را تحت بمباران و نسل کشی قرار داده دیگر کدام کشور میخواهد به سعودی حمله کند آنهم کشوری که غالب فتنه ها جنگ های فرقه ای و...را در ممالک اسلامی اجرا میکند، حمله کند از شما بعنوان پیشکسوت سپاه خواهش میکنم در این شرایط حساس با دلسوزان انقلاب رفیقتر با شید تا مورد سوء استفاده دشمن نشود موفق با شود.
  • مجید ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    همیشه کیهان درست می گه حتی اگر خلافش ثابت بشه !
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    امیدوارم که کیهان و محسن رضایی سریعتر به خودشون بیان و بدونند که دارند با این دعوا و به قول خودشان بحث سیاسی دوستانه چه کسانی را شاد می کنند، و چه کسانی را حسابی به خنده آورده اند. امروز شهادت امام موسی کاظم(ع) است. امیدوارم که دوستان کظم غیظ کنند و سعی در جواب دادن ننمایند. بهتر است جواب دشمنان را بدهیم.
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    عذرخواهی کرد و فهمید نباید حرف بیخود بزنه!!
  • فومنی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    حاج حسین علی رغم ارادتی که به شما دارم ولی بعضی مواقع در دادن تحلیل عجله میکنید ! شما که با آقا محسن رفاقت دارید میتوانستید قبل از ارائه تحلیل از خودش سوال میکردید .
  • فلانی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    به نظر من ، متاسفانه اقای شریعتمداری بعضی مواقع خیلی تند و بدون انصاف برخورد میکنند.امیرالمومنین به انصاف درباره ی دشمن خود هم دستور میدهد.ضمن اینکه ایا اقای شریعتمداری به اخبار شبکه های وابسته عربی غربی اعتماد دارند؟ ایا بهتر و درست نبود ابتدا با دفتر اقای رضایی تماس برقرار میکردند و از جزئیات مصاحبه مطلع میشدند؟ به نظر من جمله دفاع از ملت عربستان حرف نابجایی نبوده است(گرچه بهتر بود دو پهلو حرف نمیزدند). طرف انتقاد ما "دولت" ایالات متحده و عربستان و هم پیمانانشان است(البته بجز رژیم صهیونیستی)
  • ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    بهر هر حال آقای رضایی کمی سوتی داده بهتر است اشتباه خودش را قبول کند بجای فرافکنی و انصافا حاج حسین هم توهینی نکرده بلکه بر اساس خبر یک خبرگزاری معتبر تهلیل برادرانه و مودبانه کرده ایشان که علم غیب نداشته اند جناب آقای رضایی می بایست بلافاصله بعد از انتشار المیادین تکذیب می کردند. ولی در کل شجاعت کیهان در عذر خواهی قابل تحسین است و محسن رضایی هم باید سعه صدر داشته باشد و با حسن ظن با مساله برخورد کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس